Verslag Jeugdsurvival 2023
Zo’n 68 mensen zijn bezig geweest om dit survivalspektakel op donderdag 18 en vrijdag 19 mei mogelijk te maken, verdeeld over 5 organisatoren, 10 overige organisatie, zoals 10 voor de facility, 2 nachtwakers, 2 oppas sportzaal, 2 fotografen, 25 survival-teamcoaches, 12 juryleden en nog andere medewerkers als barpersoneel, opruimers, klussers, elektriciens, inkoper opa Fred, e.d.
Deelnemers
101 deelnemers in de leeftijd van 6 t/m 14 jaar deden mee aan dit evenement, verdeeld over 10 survivalteams. Ieder team was samengesteld uit 1 of 2 leden van een jeugdteam (Jongeren Onder (JO-14-13-12-11-10-9-8-mini’s). Ook waren er 21 zusjes, vriendinnetjes en vrienden van clubleden van de partij. In totaal waren er 10 survivalteams van 10 leden met twee of drie teamcoaches. Vooral van deze coaches werd veel gevraagd, opletten of iedereen er wel is, voorop gaan in de strijd, op de stormbaan, in het bos, (veel) hulp geven en vooral het blijven motiveren van het team bestond uit hun taken. Bewonderenswaardig was dan ook hun instelling om van al deze verschillende zandhazen een echt (survival)team te smeden.
Hulde aan deze teamcoaches
Team A: Thijs Kers + Tom Deuling + Ricardo Hoogenhoud – Team B: Yoeri de Groot – Lars Koopman -Team C: Dana Heijnis + Floor Hanzen + Quinty Willemsen – Team D: Pim Hanzen + Tim Heijnis l Team E: Niels Stoop + Maarten Roozendaal – Team F: Koen Hensbergen – Joshua Offermans – Team G: Jeroen Govers – Melissa Govers Team H: Han Hazelaar + Thijmen Kortekaas + Luca Emmerik Team I: Tom Schneider + Daniël van Dijk + Sven Dijkstra Team J: Jelle Nauta + Yesse Buis + Timo Groenen-boom
De facility-groep met de dames, Jasmijn, Nienke, Jolanda, Charlotte, Debbie en onze vaste barman en patatbakker Ismael hadden er weer voor gezorgd dat het niemand ontbrak aan een natje en een droogje. Ook Thige, Fedde, Hannah en Dunja assisteerden bij de facilitytaken. De organisatie bestaande uit Rien ter Beek The Boss, Arlan Pool, Mitchell van Lom, Rowan Pool en Dave Willemsen, hadden weer voor een uitgebreid afwisselend programma gezorgd. 12 juryleden stonden paraat om de spelletjes in goede baan te leiden.
Van de 101 survivaldeelnemers bleven er ook nog 54 slapen in tenten, terwijl 14 onder begeleiding van Miranda en Job in de sportzaal de nacht doorbrachten. Dit jaar verliep de nacht voor onze nacht-wakers Peter Teerhuis en Jan Steur niet helemaal geruisloos. In het begin wilde de avonturiers niet echt de tent opzoeken, maar al gauw werden ze moe. Het jaarlijkse traditionele kampvuur was o.l.v. Gerrit en Loek door het Vikingspel weer bij de dijk gevestigd, dus geen bezoekje mogelijk op het complex. Hoe avontuurlijk als in een westernfilm was het gezicht van zo’n 16 opgestelde tenten op het tweede veld onder een prachtige sterrenhemel. De zandhazen kregen dan ook het echte indianengevoel toen zij rond middernacht hun tenten opzochten, opgezet door eigenaars zelf. Wat een spannend gevoel, zo buiten en toch dichtbij!
De organisatie had voor een attractief en gevarieerd programma gezorgd!
Een echte overlevingstocht stond er op het programma, waarbij tal van barrières overwonnen moesten worden op vier locaties, het sportcomplex De Negen Morgen, het Echobos, het IJmeer en strand en De Brink. Spelonderdelen waren: kanovaren, vat-met-water-vullen, circuit rond de Echo in het Echobos, midgetgolf, gatendoel schieten, Brinkvoetbal, opblaasbaar megadartspel van 3 meter, een 18 meter lange en 4 meter hoge stormbaan (piratenbaan) en de 4 meter hoge tobbendansbaan!
Kortom een programma waar van onze zandhazen en haasjes het uiterste gevergd werd!
Door de vele giften van particulieren en onze winkeliers en horeca en het enthousiasme van de deelnemers en de medewerkers kon dit spektakel niet meer stuk.
De weergoden waren ons zeer gunstig gezind. Mooie sterrenhemel, geen neerslag, weinig wind en vooral veel zon. Onze helden hebben de twee dagen van hun leven gehad.
Donderdag 18 mei, Hemelvaartsdag
Na aankomst op het sportcomplex “De Negen Morgen” donderdag om 15.00 uur konden de deelnemers gelijk hun tenten inrichten, de tenten werden gedeeld met 2 of meer survivalgenoten.
(voet)balspelletjes
Van 15.30 – 18.00 uur stond het eerste van de 13 survivalonderdelen op het programma: 8 (voet)balspelletjes, waarbij meer het technische aspect “goed schieten/gooien (richten)” getest werd, gatenbord, megadart, houten ballen. Bijzonder was het “gevecht” die onze zandhazen aangingen bij het korfbalspel en voethonkbal. Niet te vergeten natuurlijk het penaltyschieten met drie grote keepers op het doel Ben, Tycho en Gerco.
Pannenkoeken
Om 18.05 uur volgde dan het avondeten, pannenkoeken door ouders gebakken en met suikerstroop en/of poedersuiker was het natuurlijk genieten. Onze sponsor De Spar, had opeens veel klanten voor pannenkoekenmeel.
Vlag versieren
Na het eten moest vanaf 18:30 uur de vlag versierd worden, zodat iedereen aan de vlag kon zien welk team er in de strijd bezig was A of C of J. Er waren mooie originele kunststukjes te bezichtigen.
Speurtocht
19:00 uur The Boss Rien had een speurtocht uitgezet door het Echobos, de Brink, het strand en de rest van het dorp met als verste punt de Paulinelaan. 20 vragen moesten onderweg worden opgelost. Verder konden ze onderweg 14 letters vergaren, waarmee een woord van 12 letters gemaakt moest worden. Iedere groep had een ander woord beginnende met de letter van zijn team. Team A had aalscholvers, E energiedrank en J had journalisten.
Bingo
Tussen 21.00 en 21.45 uur konden de kinderen mooie prijzen winnen met het bingo, zoals 80 leren ballen van 123Inkt, AJAX-Feyenoord-PSV, KNVB-bus van lego, koptelefoons, petten, sjaals, 123Inkt-voetbaltassen, waterballon spullen, plastic slee, vliegers, frisbee, bidons, allerlei spelletjes, tasjes, boeken, waterpistolen enz.
(Thuis) slapers
Om 22 uur spoedden de “thuisslapers” zich richting eigen bed, terwijl 14 boys en girls o.b.v. Job en Miranda hun slaapplaatsen in de sportzaal opzochten.
Vikingspel Amulet der Zeeën
De oudere deelnemers vanaf 10 jaar gingen nog een spannend avondspel volgen, AMULET der ZEEËN. Twee groepen werden samengevoegd tot 1 groep, samen moesten ze proberen de queste op te lossen. Herialdus, de aanvoerder van de Vikingen, was veroordeeld om altijd als spook rond te dwalen in en rond Amudaberghes (Muiderberg) nadat hij de Amulet had afgepakt van Ragin de Magiër. Als straf werd hij veroordeeld om eeuwig op en rond Muiderberg te dwalen als geest(spook). De queste van de groepen was om deze vloek op te heffen door de amulet te vinden en samen met de toverspreuk deze vloek op te heffen. Onderweg moesten ze allerlei attributen vergaren om verder in het spel te kunnen komen. Onderweg kwamen zij allerlei bizarre personen tegen: bronnimfen bij de vijver, handelaars op de bunker waar ze toverpoeder moesten kopen, dolende zielen op het grasveld vluchten dus, woudlopers die hen naar de boodschapper van de onderwereld brachten. Grafgeesten op de begraafplaats, Ragin de Magiër in de Echo. Wakers bij de kerk, waar toverstokken moesten worden gekocht om zich te beschermen tegen de Vikingen. Vikingen in een boot, 2 ridders die hen naar het kampvuur bracht bij de dijk, waar zij de amulet moesten zoeken om Herialdus te verlossen van zijn vloek. Gezamenlijk moesten zij de toverspreuk hardop uitroepen met de gevonden amulet in de kist. De toverspreuk was:
Almare(=zee) Amulettes(= amulet) Amudaberghes(=Muiderberg) Victoria (=overwinning).
Naar de tenten
Moe, maar voldaan werd vervolgens om ca 23:30 uur de tenten opgezocht, nadat er eerst nog tradi-tioneel een kom heerlijke chocolademelk werd genuttigd met een plakje cake. Onder een heldere sterrenhemel was er echter bij veel zandhazen in het begin weinig sprake van slapen. De nacht-wakers Peter en Jan hadden hun handen vol om de boel in het gareel te houden.
Vrijdag 27 mei
Ochtendprogramma
De volgende morgen moesten de jonge zandhazen alweer om 07.30 uur uit de veren, na het ontbijt werd vervolgens tussen 09.15 – 11.45 uur de eerste sessie van 6 onderdelen afgewerkt. Wel werd eerst gezamenlijk het 2e veld en het kunstgrasveld van (papier)afval ontdaan.
Middagprogramma
Na de lunch met patat, frikandel werd tussen 12.45 uur en 15.00 uur de tweede sessie van 4 onder-delen afgewerkt.
Estafette
De estafette was een waar spektakelstuk. Er moest een parcours door de teams worden afgelegd op de voorste helft van het hoofdveld. Onderweg moesten speciale opblaasbare attracties overwonnen worden, de 18 meter lange en 4 meter hoge stormbaan en de legendarische tobbendansbaan, waar-door onze helden toch nog nat aan de finish kwamen. Winnaar werd team H, gevolgd door F en A. Dit onder grote belangstelling van ouders en opa en oma’s en andere belangstellenden.
Uitslag
Al snel werd het hele gebeuren afgesloten met de einduitslag, ca 16.30 uur. Bijzonder was voor de 15e keer de uitreiking van de Auke Bakker trofee door vader Jan werd geregeld. Team E van Maarten en Niels overviel de eer om deze wisseltrofee te ontvangen als meest sportieve team met 74 punten. De vorige winnaar groep G van Jeroen en Melissa had slechts 1 puntje meer, 75. Er is al vernomen dat dit team de komende jaren voor deze trofee wil gaan. Deze mooie beker kan een jaar lang pronken bij de verschillende teamleden thuis.
Winnaars
De algehele winnaars, groep F o.l.v. Koen Hensbergen en Joshua Offermans werden verblijd met een mooie beker, zij wisten team H o.l.v. Han, Luca en Thijmen en team I o.l.v. Daniël vD, Sven en Tom S ruim voor te blijven. 154-127-122. Afgetekend dit jaar!
Huiswaarts
Om ca 16.30 uur kon iedereen moe en hopelijk voldaan huiswaarts keren en het hele gebeuren nog eens rustig op zich in laten werken in eigen bed, want er zullen wel een aantal deelnemers iets langer van hun bed gebruik moeten maken om weer enigszins op krachten te komen.
De score van de survivalonderdelen:
Bij een aantal onderdelen was de duur bepalend van het gehele team van 9 of 10 deelnemers, welke plaats zij innamen per onderdeel, bij de overige onderdelen telde de score per team. Bij de voetbal-spelletjes was de score bepalend (hoeveel doelpunten), bij de stormbaan en tobbedansbaan de tijd.
Voorbeeld score onderdelen:
Bij de midgetgolf was team J het best en kreeg dan ook de score van 11 punten (1e plaats), Team G werd tweede en kreeg dus de score van 9 punten, team I (10e) werd laatste dus 1 punt. Puntentelling: 11-9-8-7-6-5-4-3-2-1 punten per onderdeel! De voetbalspelletjes en de estafette telden zwaarder mee: 33-29-26-24-22-20-18-16-14-11
Sponsors, helpers, ondersteuners bedankt!
Een festijn als de Jeugdsurvival van de S.C. Muiderberg is alleen te realiseren als veel mensen financieel, materieel en ondersteunend/helpend een steentje willen bijdragen. Naast de inbreng van de vele medewerkers (ca 65) is ook sponsoring onontbeerlijk om een dergelijk festijn te realiseren.
Frank Oudshoorn, SKDBNM (Kinderopvang Villa Zeezicht), Zomertrainingen, Spar Van den Bosch, P.Teerhuis Schoonmaakbedrijf, Steef Pool Bestratingen, Vittali-groep, Kebo-Sportgifts (L. Kervezee), Het Rechthuis, F.A.B. Rosa (Tom Roozendaal), Ron Rijbroek(123INKT), Ben Hagens, Peter Wegman (St. Muiderbergse Feesten), B.Rebel, E.Heijnes, M.Kreuger, M.Legrand, D.Ruiter, W.Riemersma, Jan ter Beek, Fam. Hanzen, Mark de Vries, V.J. Groenewegen, Roeland Kers, Fred Pool, Willem ter Beek en de vele anonieme gevers!